Američki scenarista Džejms V. Hart gost je u novom segmentu FEST-a „FEST Pro”, gde će održati masterklas i zainteresovanima otkriti tajne pisanja scenarija.
Manifestacija „FEST Pro” namenjena je filmskim profesionalcima u širem smislu, novinarima, studentima, nudi panele, dijaloge, radionice i još mnogo toga.
Njegov rad kao scenariste/producenta uključuje sledeća ostvarenja: film KUKA - HOOK, u režiji Stivena Spielberga zasnovan na ideji Hartovog tada 6-ogodišnjeg sina Džejka (koji je sada Hartov saradnik u pisanju scenarija), BREM STOKEROV DRAKULA, u režiji Frensisa Forda Kopole, MAPETOVCI NA OSTRVU S BLAGOM - MUPPET TREASURE ISLAND, reditelja Brajana Hensona, i film KONTAKT - CONTACT, u režiji Roberta Zemekisa.
Njegov stvaralački opus čine i sledeća dela: FRANKENŠTAJN MERI ŠELI, SAHARA, LARA CROFT: TOMBRAIDER - THE CRADLE OF LIFE, EPIC, a napisao je i TV seriju CROSSBONES sa Amandom Vejls.
Hart je takođe kreirao mini seriju THE HOT ZONE za National Geografic/Fox i radio je kao izvršni producent i pisac u svakoj epizodi. Hart je angažovan na fakultetu na programu postdiplomskog filma Univerziteta Kolumbija. Radio je kao mentor i savetnik u koloniji pisaca, Sundance Film Labs i eQuinoxe- Europe Writing radionicama više od 20 godina u 11 zemalja. Hart je takođe vodio Puglia Experience za pisce i producente, održan u regionu Pulja u Italiji.
Hart je suosnivač Dečijeg fonda Petar Pan, neprofitne organizacije koja neguje filantropiju mladih koja podržava dečije bolnice, bio je deo odbora umetničke škole Medous, jedan je od osnivača odbora Inicijative udruženja pisaca i osnivač Univerziteta Lionfish, neprofitne organizacije posvećene očuvanju grebena.
Njegova poznata aplikacija za “mapiranje priča”, THE HART CHART, lansirana je onlajn na Filmskom festivalu u Ostinu 2015. godine, a njegov popularni “HC set alata za pisce” koristi se širom sveta.
Najpoznatiji ste po prilagođavanju književnih dela, da li je to teže od pravljenja originalnog scenarija?
- Da budem vrlo jasan - adaptacije su kučka. Ako je to seksističko, onda su adaptacije kreten. Čekaj, ni to ne funkcioniše. Hajde da probamo ovo. Najteži zadatak svakog scenariste je adaptacija ranije objavljenog književnog dela. Neupućeni i neiskusni sugerišu da adaptacije moraju biti lakše jer su priča i likovi već osmišljeni. Scenarista jednostavno mora biti dobar montažer. Ne. Postoji toliko mnogo faktora koji su potrebni za uspešne adaptacije. Mnogi autori ne razumeju kompromise koji se moraju napraviti kada se uzme roman od 300 stranica i svede na scenario od 100 stranica. Moraju se napraviti veliki “izuzeci”. Čitanje knjige može trajati nekoliko sati, filmska adaptacija mora biti znatno kraća. Informacije koje se daju publici u romanu mogu da zadrže pažnju čitaoca i da ih angažuju, ali ako se dramatizuju u filmu u pogrešnom trenutku ili prerano, publika se odvaja i više nije zainteresovana. Možda najveći izazov sa kojim se scenarista mora suočiti jeste to što je najbolja verzija filmske adaptacije popularnog romana ili lika u umu čitaoca. Film u njihovoj glavi je najbolja adaptacija koju mogu zamisliti. To je vaš krajnji izazov. Veliki Kurt Vonegut Mlađi, pročitavši predlog mog sina i moj kako da prilagodimo njegov klasični naučnofantastični opus, „Sirene Titana“, odgovorio je faksom koji je hvalio moje rešenje van mojih najluđih snova i u suštini rekao da bi voleo da je razmišljao o tom pristupu kada je pisao roman. Da, adaptacije su opasne i minsko polje, ali takođe nagrađuju i ispunjavaju pisca. Kurt je rekao Džejku i meni da su sve te knjige koje je napisao pored njegovih polica - njegove. Niko ne može da promeni reč. To je njegovo nasleđe. Onda nas je pogledao i rekao: "Sada, idite da napravite dobar film od moje knjige."
Na FEST-u ćete na neki način demistifikovati scenario. Koliko je to veština, a koliko je potreban pravi talenat pisca?
- Trudim se da izvučem misteriju iz procesa pisanja pomoću alata koje sam razvio tokom godina od rada sa Kopolom na „Drakuli“. Talenat je sve, ali nije ništa ako ne upotrebite prave alate da uhvatite tu munju u bocu i stavite je na policu dok vam ne zatreba. Zbog toga sam razvio komplet alata - arsenal skupova veština koji ćete koristiti da biste pokrenuli svoj kreativni proces umesto da čekate inspiraciju. Veliki američki pisac Džek London je rekao: „Ne čekate inspiraciju - dobijete najveći štap koji možete da nađete, jurite je i udarate je.” Želim da proces pisanja scenarija bude više kao mehanička implementacija alata koji pokreću vaš talenat i genijalnost i inspiraciju i uklanjaju misteriju iz postavljanja na stranicu. Nema magične misteriozne taktike, već praktičan, metodičan pristup izražavanju svog talenta i genija. Vi ste kreator i mehaničar. Vašoj priči i likovima je potrebno podešavanje, ili farbanje, ili nove gume i više goriva, vazduha u tim gumama, itd., dijagnostika u vašem kompletu alata će vam ponuditi rešenja i lekove kako da poboljšate svoje priče i likove, a zatim pripremite publiku i tržište. Sa pravim alatima, nikada se više nećete suočiti sa praznom stranicom.
Američki filmovi su veoma popularni kod nas, koliko ste upoznati sa kinematografijom ovih delova sveta?
- Film koji je uzburkao svet dodele nagrade, “Sve u isto vreme” (Everything Everywhere All at Once) nije “američki” film. To nije ni "Parazit" koji je uzdrmao krug dodele nagrada u prošlim godinama ili "JoJo Zec". „Mrak“ - The Dark je serija na nemačkom jeziku koja je veoma popularna na platformama. „Vavilon Berlin“, još jedan film na nemačkom jeziku, po mom mišljenju je dobar kao i „Kum“. "Narkos" i "Gomora", latinoamerička i italijanska serija, veliki su hitovi za zapadnu i međunarodnu publiku. Sada smo međunarodno tržište. Ljubitelj sam dela Emira Kusturice i Vajde i Sokurova. Jedan od razloga zašto sam iskoristio priliku da dođem u Beograd bio je da naučim više i doživim bolje istočnoevropske kinematografije. Postojao je film koji sam pokazivao svojim studentima na Kolumbiji sa vestern naslovom „Povderkeg“, koji je bio serijal kratkih priča koje se sve dešavaju u nekada eksplozivnoj noći u Beogradu ili Budimpešti, ne znam tačno gde, ali neverovatna dramatizacija nasilje i humor i sukobljeni životi u istočnom bloku. Pokušavam da pronađem tačan naslov i filmskog stvaraoca iz kasnih 90-ih da to koristim na svojim časovima. Sjajno je.
Šta možemo očekivati na vašem majstorskom kursu? Čemu da se nadamo?
- Očekujte nov način gledanja na vašu priču i likove i korišćenje alata i strategija koje su metoda “HartCharta” za kreiranje narativa vođenih likovima, a ne zapletom.
Vi niste samo pisci i reditelji, već ste i stvaraoci radnih mesta. Ako mi ne verujete, umesto da birate „preskočite šicu“ na svojoj omiljenoj platformi, izaberite „gledaj špicu“ ili ostanite u bioskopu na završnim špicama i pročitajte svako od tih imena osoba koje su dobile posao jer je neki pisac imao hrabrosti da otkuca „kraj“. Zapamtite, niko u ovom poslu nema posao dok ne napišete „kraj“.